INTÉZMÉNYI KÖRKÉP

INTÉZMÉNYI KÖRKÉP

Megkérdeztük a városban működő intézmények vezetőit, hogy élték meg az elmúlt heteket, mi mindennel kellett szembenézniük munkájuk során. Erről olvashatnak összeállításunkban.

Marcali Művelődési Központ

A Marcali Művelődési Központ színes és változatos programokat állított össze az idei évre, sajnálom, hogy a rendezvényeinket egyelőre nem valósíthatjuk meg. A járvány miatt intézményünk nem látogatható, így a tavaszi programjainkat, előadásainkat, kiállításainkat le kellett mondanunk, későbbi időpontra halasztjuk őket.

Sok munkánk és energiánk volt a programok szervezésében, a fellépőink , kiállítóink szerencsére rugalmasak voltak, és mindenki elfogadta a távlati időpontban való bemutatkozás lehetőségét. Bár intézményünk zárva tart a látogatók előtt, mi kollégáinkkal együtt dolgozunk. Vezetői feladataim a járvány miatt sok mindennel bővültek. A munkatársak egészségének védelme kiemelt szerepet kapott, kézfertőtlenítőket, szájmaszkokat, kesztyűket szereztem be a dolgozóknak, amelyekkel a napi munkába járás veszélyeit kiszűrhetjük. Intézményi pandémiás tervet dolgoztunk ki az igazgatóhelyettessel, és értekezleten ismertettem a járvány miatt kialakult új helyzet adta szakmai lehetőségeinket. A munkatársaim 70 %-a kisgyermekes szülő, akiknél a munkarendet és időt rugalmasan át kellett szerveznem, a gyermekeik otthoni felügyelete miatt.

Egészen új kihívás elé állított bennünket is a kialakult helyzet, és másfajta rendezvényszervezői szempontokat kellett kidolgoznunk, hogy a kulturális kapcsolatot a honlapunkon és a facebook oldalunkon közvetíthessük és fenntarthassuk. Szeretnénk, ha minél többen figyelemmel kísérnék oldalainkat, és aktív részesei lennének a „netes kultúrának”.
Nagyon kreatívak a kollégáim, tele vagyunk ötletekkel, reméljük, hogy a technikai lehetőségeinkkel ötvözve minden korosztályt meg tudunk majd szólítani kultúraközvetítő felhívásainkkal, programajánlóinkkal.
Az elmúlt időszakban általános iskolás és óvodás korosztálynak rajzpályázatot, versírást, meseírást hirdettünk, színezőt tettünk közzé kicsiknek, de a sor még folytatódott húsvéti kézműves ötletek bemutatásával. A Kortárs galéria kiállításának néhány mesés grafikáját is megtekinthették azok, akik nem láthatták a tárlatot.
A várossá nyilvánításunk alkalmából fotókat vártunk a Marcaliaktól, és készültünk a költészetnapi netversre is, ami tavaly nagy népszerűségnek örvendett.

Elindítottuk a KreatívNagyi pályázatot, ahol heti rendszerességgel mutatjuk be fotókon az alkotó nagyszülők munkáit, legyen az horgolás, kézimunkázás, festés vagy bármely kreatív hobby megjelenítése. Lesz színházi, zenei és kiállítás ajánlónk is, hétről hétre szeretnénk valami új kulturális szabadidős tevékenységet kínálni az otthon maradóknak.
A Maradj otthon! szlogent nagyon fontosnak tartom, mert ez teszi lehetővé, hogy a járvány elmúltával a valódi, aktív, közösségi –kulturális rendezvényeinken újból személyesen is együtt lehessünk! Én és kollégáim azon vagyunk, hogy az internet segítségével a kulturális közösségi hálót kialakítsuk, fenntartsuk, hogy a szűkebb környezetünkben, a Marcaliban élők, vagy a városunkhoz kötődők honlapunk www.muvhaz-marcali.hu, vagy a Kulturális Korzó facebook oldalának segítségével virtuálisan is kulturális értékekhez jussanak.
T. Molnár Gertrúd mb. igazgató


 

Marcali Kulturális Korzó 01

 

Múzeumi hétköznapok világjárvány idején

A járványhelyzet kialakulása miatt a március közepére elkészített új időszaki kiállításunkat nem tudtuk a közönségnek átadni. A Múzeumi Tudományos Est soron következő előadása is elmaradt. Nem fogadhatunk látogatókat, így munkatársi közösségünk a belső szakmai munkákra összpontosít: a muzeológiai feldolgozásra, leltározásra, a gyűjtemények és a kiállítások műtárgyi környezetének javítására, múzeumpedagógiai eszközök előállítására, új kínálati elemek létrehozására.
Forrást nyertünk a múzeumot fenntartó, járásszékhely önkormányzatok számára kiírt pályázaton, melynek felhasználásával a padlástérben létrehozhatóak új raktári egységek. Az építéshez-felújításhoz kiürítettük és előkészítettük a tereket.
Szintén pályázati forrásból egy új, reprezentatív könyvvel szeretnénk a városlakókat megajándékozni, ennek a munkálatain dolgoznak muzeológusaink, adatrögzítő kollégánk és több munkatársunk.
Folyamatosan halad a régészeti gyűjteményi egység feldolgozása: a leletek mérésével, tisztításával segíti kollégánk a szakmuzeológus munkáját.

A múzeum hosszú ideje jó kapcsolatban áll a Vakok és Gyengénlátók Somogy Megyei Egyesülete Marcali Kistérségi Csoportjával, akik rendszeresen részt vesznek múzeumi alkotó programokon. A járvány miatt elrendelt veszélyhelyzeti korlátozások a múzeumandragógiai foglalkozások lehetőségét megakadályozták, de intézményünk nem feledkezett el a látássérült csoport tagjairól: 13 adománycsomagot állítottunk össze számukra, amelyekben a tartós élelmiszerek és tisztítószerek mellett egy húsvéti dísztárgy elkészítéséhez alapanyagokat és útmutatót is találhattak. A múzeum munkatársa által varrt szájmaszkokkal a védelmükhöz szerettünk volna hozzájárulni. A Marcali Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központ juttatta el a látássérülteknek a csomagokat.
 
A Közösségek Hete felhíváshoz csatlakozva – amely az idei évben az „Így is összetartozunk” jelmondatot tűzte ki szlogenként – a Bernáth Galéria teraszán májusfát állítottunk, a múzeum főépületében pedig feldíszített zöld ágakat helyeztünk az ablakba. Internetes közösségi felületeken ajánlottuk mindazok figyelmébe, akik számára fontos a hagyományok éltetése, s akiket manapság hiányolunk intézményünkből: az óvodás és iskolás csoportoknak és pedagógusaiknak, partnereinknek, akik a különböző civil egyesületekben munkálkodnak, múzeumpártoló és kedvelő látogatóinknak.
Bízunk abban, hogy minél előbb ismét találkozhatunk, s együtt lelhetjük örömünket a múzeumi lehetőségek széles tárházában.
Samuné Bogyó Hajnalka – Vidák Tünde


 

MK 76

 

Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Általános Iskola

Ilyen jellegű pedagógiai kihívással – tudomásom szerint – még nem szembesült az iskolánk a fennállása óta. A digitális távoktatás váratlanul, de nem felkészületlenül ért bennünket. A helyzet sikeres kezelésében sokat segített, hogy az előző tanévben kötelező jelleggel már bevezetésre került az intézményünkben a KRÉTA rendszer, ami elvetette a magját a szülő – iskola, illetve a tanuló – iskola közötti elektronikus kommunikációnak. A másik szerencsés körülmény az volt, hogy 2018-ban az iskola pedagógusai éltek a központi pályázat nyújtotta lehetőséggel, így új és korszerű laptopokat kaptak, amik a most szükségessé vált otthoni munkavégzés elengedhetetlen feltételének bizonyultak. A harmadik segítségünk a megváltozott körülményhez történő sikeres alkalmazkodásban az iskolánkban folyó „Digitális környezet a köznevelésben” pályázati részvételünk, ahol már a tanáraink/tanítóink egy része tapasztalatot szerzett az e-tanítást segítő applikációkról.
A KRÉTA kötelező használata mellett a pedagógusok – a tantárgynak, tananyagnak, a gyerekek érettségének, digitális jártasságuknak és eszközellátottságuknak megfelelően – szabadon és felelősen választják és váltogatják a tanítási módokat a klasszikus online tanóra, a hagyományos távoktatás és ezek átmenetei között.
A fentiekre építve sikeresen valósítottuk meg a digitális oktatásra történő átállás folyamatát.
-Akadtak-e ezzel kapcsolatosan nehézségeik?
-Igen. Gondot jelentet, hogy egy hétvége alatt kellett új irányba fordítani a tanulás-tanítás folyamatát. Rengeteg munkába és időbe került az online oktatás feltételeinek összehangolása az iskola, a szülő és a tanuló lehetőségeivel, amit ezúton is köszönök az iskola dolgozóinak!
A KRÉTA rendszer sokat segített a felkészülésünkben, de nem a tantermen kívüli digitális oktatásra tervezték, és nem minden funkciója érhető el okostelefonról. A feladat sikeres megvalósítása érdekében ezért egyéb kommunikációs felületeket is igénybe kellett vennünk, mint például a Messengert, mivel a tanulóink a szüleiktől inkább okostelefonokat kértek/kaptak ajándékba, mint tabletet vagy laptopot, és a Facebook-ot a szülő/tanuló egyaránt használja a mindennapokban. Előfizettünk a Google Tanterem alkalmazásra, amit már kimondottan a digitális távoktatás céljára hoztak létre, ezt főleg a felső tagozaton használjuk.
Összességében a kapcsolattartás alapja a KRÉTA maradt, amit az alsó tagozaton a Messenger/Facebook, felsőben a Google Tanterem egészít ki. Ezzel sikerült elérnünk, hogy bármilyen rendelkezésre álló okoseszközzel részt tudnak venni a gyerekek az oktatásban.
-Zökkenőmentesen részt tudtak-e venni benne a tanulók?
-Sajnos nem mindenki. Vannak diákjaink – a tanulói létszám 5%-a –, akik nem rendelkeznek semmilyen okoseszközzel, vagy az internet nem biztosított a számukra. Részükre postai úton küldjük ki a feladatokat, amit nem minden esetben kapunk vissza.
-Kellett-e technikai segítséget adni gyermeknek, felnőttnek?
-A KRÉTA és a Messenger/Facebook használata esetén nem volt szükség rá. A Google Tanterem tekintetében igen, főleg a gyerekeknek. Itt köszönöm meg a rendszergazdánknak, az informatikát oktató pedagógusoknak és az osztályfőnököknek azt a segítséget, amit a gyerekeknek, a szülőknek és a kollégáknak nyújtottak a felmerült informatikai problémák megoldásában!
-Hogyan értékeli az elmúlt másfél hónap munkáját? Milyen pozitív, illetve negatív hozadéka volt az elmúlt időszaknak?
-Kollégáim az eltelt időszakban rengeteget dolgoztak, hiszen pillantok alatt egy merőben új, hagyományok nélküli, és az általános iskoláktól idegen munkarendet kellett kialakítaniuk, amiért nagy tiszteletet érdemelnek. A tantermen kívüli oktatás az általános iskolában – leánykori néven távoktatás – csak egy rendkívüli helyzetre adott rendkívüli válasz, aminek természetesen lesz a veszélyhelyzet után is használható hozadéka. Ilyen például az e-ügyintézésben szerzett jártasságunk, az okoseszközök és a különböző digitális alkalmazások tanórai felhasználása a motiválásban vagy a differenciállásban.
Ennek a munkaformának – véleményem szerint – „békeidőben” a felnőttképzésben van létjogosultsága, mivel ennek eredményes működéséhez bizonyos feltételek teljesítése elengedhetetlen. Az egyik ilyen az érett személyiség. A távoktatásból származó nagyobb szabadság bizonyos szintű érettséget kíván a tanulótól, amivel az általános iskolások – főleg alsó tagozaton az életkori sajátosságoknak megfelelően – nem rendelkeznek. A tantermen kívüli digitális oktatásnak másik alapfeltétele az otthon is rendelkezésre álló tanulói számítógép (laptop, esetleg tablet) és a megbízható internetkapcsolat. Sajnos ezekkel a lehetőségekkel nem minden gyermekünk rendelkezik, így ők online elérhetetlenek a távoktatásban.
Az általános iskola alapfeladata a nevelés és az oktatás egységének megteremtése a tanulás-tanítás folyamatában. A távoktatás hatására ez az egység felbomlott: a pedagógusok elsősorban – a fizikai távolság miatt – inkább oktatókká lettek, ezáltal a gyermeknevelés otthoni feladatai jelentősen megnövekedtek, így nagy köszönet illeti a szülőket is a türelmükért, az együttműködésükért és a tanulást támogató munkájukért!
Patkó Imre mb. igazgató


 

DSC 0926 002

 

Marcali Óvodai Központ

A Marcali Óvodai Központ dolgozói a kialakult helyzetben egységes állásponton voltak, a gyermekek elsődleges érdeke mellett a saját, és a családunk egészségének a megóvása volt a célunk. A veszélyhelyzet kihirdetését követően megszerveztük az ügyeletet adó óvoda (Tündérliget Óvoda) működését, a dolgozók beosztását, valamint az egyéb feladatokat. Az összes óvodában a dajka nénik, takarítók azonnal megkezdték a fertőtlenítő nagytakarítást, ami az óvoda belső és külső helyiségeire is kiterjedt. Megindult a maszkok varrása, melyet szeretnénk felajánlani a rászorulók számára. A karbantartó az udvari játékok átvizsgálása során talált apróbb javításokat, festést végzi jelenleg is. Az óvodapedagógusok részben Home Office- ban dolgoznak, mely a visszajelzések alapján nagyon jól működik. Játékos képességfejlesztő ötleteket küldenek a gyermekek részére, meséket, verseket mondanak online, YouTube-ról dalos, énekes játékokat osztanak meg a heti témákhoz kapcsolódva. A szülők lelkesen követik a küldött ötleteket és nagyon sokan megvalósítják azokat.
Emellett minden óvoda jó gyakorlatot dolgoz ki a sajátos arculatának megfelelően, ezzel is fejlesztve az óvodapedagógusok módszertani kultúráját, növelve az óvodai nevelés hatékonyságát.
Mit is jelent az ügyelet? Azok a kisgyermekek vesznek részt az óvodai nevelésben, akiknek az otthoni ellátását nap közben nem tudják a szülők megoldani. Az ügyeletes óvodában a gyermekek jól érzik magukat, az óvodapedagógusok dalokkal, versekkel, mesékkel, dráma és fejlesztő játékokkal teszik színesebbé a hétköznapokat. Az ügyeletes óvodában csak a gyermekek és az ott dolgozók tartózkodhatnak, a szülők, valamint az egyéb más ügyintézés céljából érkezők nem léphetnek be az óvoda belső tereibe, ezzel is igyekszünk óvni a munkaterületünket.
Az érzéseink a kialakult helyzetben nagyon vegyesek, hiszen mindenkire másképp hat a veszélyhelyzet, azonban igyekszünk mindent megtenni, hogy betartva a szabályokat megakadályozzuk a fertőzés terjedését. A félelmeinken felülkerekedünk, hiszen nap mint nap történik valami pozitív az életünkben, reményt adva, hogy hamarosan visszatérhetünk a megszokott biztonságos életünkhöz!
Tamásné Turbéki Angéla intézményvezető


 

mikszath

 

Digitális távoktatás a Mikszáth Kálmán Utcai Általános Iskolában

A tantermen kívüli digitális oktatás bevezetésével az interaktív távoktatás megszervezése, gyakorlatának kimunkálása, majd elindítása hárult a tantestületre. Már a kihirdetés  másnapján a kollégák jó gyakorlataikat felajánlva segítették az iskolavezetés munkáját. Első lépésként tantestületünk arról döntött, hogy a diákok számára egységes digitális platformot használjunk, ennek segítségével biztosítsuk az otthon tanulás lehetőségét. A Google Classroom alkalmazását választottuk. E program segítségével a kollégák eljuttathatják tantárgyaik anyagát a diákokhoz, ellenőrizhetik munkájukat, kommunikálni tudnak többféle formában egymással. Volt osztályközösségünk, akik már használták ezt a platformot. A döntés után a szervezést azonnal megkezdődött. Gájer Szilárd kollégánk végezte a munka oroszlán részét. Kezdő lépésként fel kellett mérnünk a diákok rendelkezésére álló technikai hátteret. Tájékoztattuk a szülőket elképzeléseinkről, bízva támogatásukban, segítségükben. Kértük, jelezzék, ha önerőből nem tudják biztosítani az otthon tanulás technikai hátterét. Iskolánktól 11 tanuló, illetve család kért segítséget, mert nem volt megfelelő számítógép az otthoni tanuláshoz. Kérésüknek eleget tudtunk tenni használt gépeink rendelkezésükre bocsátásával. Sajnos vannak olyan tanulóink is (7 fő), akik technikai eszközt nem tudnak otthon igénybe venni, és csak nyomtatott tananyagok segítségével tudnak az otthon tanulásba bekapcsolódni. Ők az iskolában vehetik át a nyomtatott tananyagot, illetve az adott tananyag elsajátításához az útmutatókat.    Az iskolán kívüli digitális távoktatás megszervezésekor elsőként arra kértük a családokat, hogy alakítsanak ki egy napi menetrendet, olyan napirendet, amely szerint gyermekük az otthoni önálló tanulást el tudja végezni. A szülők részéről az adatkezeléssel kapcsolatos szabályzat elfogadására is szükség volt, hiszen e nélkül nem indulhatott ez a rendszert. Mindezeket az ismereteket, kéréseket a KRÉTA programon keresztül juttattuk el tanítványaink családjaihoz. A regisztráció és szervezési feladatok elvégzése után a Google Classroom programot 2020. április 30-tól használjuk. Itt alakítottuk ki az „osztálytermeket” és minden pedagógus kolléga, aki az adott osztályban tanít, kialakította tantárgya kurzusait, és ezen keresztül végzi távoktatási feladatait. Amíg megkaptuk a jogosultságot a Google Classroom használatához, addig a KRÉTA program segítségével végeztük távoktatási feladatainkat.       Nagyon hasznos volt az Oktatási Hivatal módszertani ajánlása, melyben együtt láthattuk azt a kínálatot, melyek bárki rendelkezésére állnak az eredményes tudásátadáshoz. A kialakított rendszerben is sok kolléga  használja az OH által felsoroltak közül a LearningApps, Mozaik Kiadó interaktív tananyagai, Videotanár, Hipersuli, Okosdoboz, Sulinet Tudásbázis, Zanza Tv információs forrásokat. Testnevelő kollégáim minden gyermeknek edzésterveket, mozgásterveket kínálnak. A tantermen kívüli oktatás feladata elé a kollégák lelkiismeretes elhivatottsággal álltak. Kialakultak az órarend szerinti találkozások a diákokkal, ellenőrzik, értékelik az elvégzett munkát, motiválnak, segítenek ebben a rendkívüli, szokatlan helyzetben. Az osztályfőnökök a közösségi oldalakon, levelezőrendszereken is tartják a kapcsolatot diákjaikkal.A szülőktől a tantermen kívüli digitális távoktatás elrendelésének bevezetésétől nagyon sok segítséget kaptunk, és kapunk ma is. Tudjuk, hogy nagyon nagy feladat hárul rájuk is, hiszen az alsó tagozatos diákok, és a felső tagozatosok közül is nagyon sokan csak szülői segítséggel tudnak együtt haladni tanítóikkal, tanáraikkal, de a többi diák önálló tanulását is mindig figyelemmel kell követni. Ezt a napi, segítő, támogató hozzáállást köszönjük, mert e feladatot, gyermekeink ilyen körülmények között való nevelését, oktatását most csak közösen valósíthatjuk meg.  Györei István igazgató


 

szocseny

 

Széchenyi Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium

Intézményünk a Széchenyi Zsigmond Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium többcélú intézmény. Szakgimnáziumi oktatás nappali és esti munkarendben, szakközépiskolai oktatás, szakképzési hídprogram és kollégiumi nevelés-oktatás folyik nálunk. 16 osztályban, 20 szakmai csoportban oktatunk erdésztechnikus, mezőgazdasági gépésztechnikus, erdészeti szakmunkás, mezőgazdasági gépész, mezőgazdasági gépjavító és kertész tanulókat, illetve érettségire felkészítő szakközépiskolai képzést is folytatunk. Akkreditált tangazdaságunk van, autósiskolaként is működünk, ezért a digitális oktatásra való áttérés nagy kihívást jelentett az intézménynek, mint ahogy a többi hasonló agráriskolának is.
A digitális munkarendre áttérni úgy gondolom, hogy nem lehet egy hétvége alatt. Jól átgondolt, szervezett, a pedagógusok szoros együttműködését igénylő feladat ez. Ezért a munkát az osztályok digitális tanrendjének kialakításával kezdtük. Az új digitális órarend jelentősen megkönnyítette mind a pedagógusoknak, mind a diákjainknak az átállást. A digitális órarend kialakításánál fontos szempont volt, hogy egy-egy napon csak legfeljebb 2-3 féle tantárggyal kelljen foglalkozni a tanulóknak, s az online jelenlét ne legyen több 3-4 óránál. Hiszen a járvány nem csak az iskolák, de a családok életét is átrendezte. Ezt nem lehet az oktatás során sem figyelmen kívül hagyni. Egy családban, ahol több gyerek van, osztozniuk kell az eszközökön, esetleg a nagyobb gyerek segít a kisebbnek, tehát nem lehet egész napra lefoglalni és „a gép elé ültetni”. A munkarendet ennek figyelembevételével alakítottuk ki. A tanulók napi 5 órás digitális órarendjében a szakmai tárgyakra, vizsgatárgyakra helyeződik a hangsúly.
Még az oktatás megkezdése előtt közösen kialakítottunk egy ajánlást a tanulók tanulmányi előrehaladásának ellenőrzésére, a beszámoltatás, értékelés alkalmazható formáira, és csak ezután kezdődhetett a digitális tananyagok elkészítése, összegyűjtése. Figyelemmel kellett lennünk arra is, hogy a legtöbb tanuló csak okostelefonon tud majd bekapcsolódni a digitális oktatásba. Ennek megfelelően kellett összeállítani a tananyagot és a feladatokat. Kollégáink megértették, hogy ez az oktatási forma nem valósítható meg a hagyományos módszerekkel, anyagokkal és eszközökkel. Nagyon jó ötleteket gondoltak ki, hogy színesebbé, érdekesebbé tegyék a diákoknak az otthoni tanulást, komplex feladatokat találtak ki, amelyek több tantárgyhoz is kapcsolhatók. Már a szervezésnél sok mindent figyelembe kellett venni. A gyakorlati oktatás is helyet kapott a digitális tanrendben, projektfeladatokat, megoldandó problémákat próbálnak kitalálni az oktatók, miközben az ő feladatuk volt az is, hogy a tangazdaságban elkészüljenek a tavaszi munkák. A feladatok –melyeket korábban a tanulók végeztek – most az oktatókra, tanárokra hárultak. Ehhez át kellett alakítani a munkaközösségeken belüli munkamegosztást.
A gyakorlati oktatás az iskola tangazdaságában nem, de egyes gazdálkodó szervezeteknél március 16-a után is folytatódott. Néhány tanulónknak a gazdaságokban és a digitális oktatásban is helyt kellett állnia. Ehhez egyéni tanrendek alkalmazására is szükség volt.
Az első napokban ki kellett választanunk az oktatásra használt csatornát. Fontosnak tartottam, hogy egy egységes felületet használjunk, és ne egyénileg más-más csatornákon juttassák el a tananyagot a tanárok a diákokhoz. Az Office365 Teams alkalmazását választottuk. Ennek aktivizálásához külső segítséget vettünk igénybe. A második héten tudtuk csak a felületet használatba venni.
Addig is fel kellett térképeznünk, hogy a tanulóink hogyan tudnak bekapcsolódni a digitális oktatásba. Végzős tanulóinknak igény szerint tudtunk laptopot biztosítani a tanuláshoz, de volt arra is példa, hogy önkormányzatok segítettek a tanulóknak eszközzel, internet hozzáférés biztosításával. Az új oktatási formára való átállás az első hét nehézségei után zökkenőmentesen zajlott, bár több diáknak kellett segítséget nyújtani az online felületek használatában. Három tanulónknak csak postai úton tudjuk eljuttatni a feladatokat, amely az osztályfőnökök, az iskolatitkár és az önkormányzatok falugondnoki szolgálatának együttműködése révén szintén nem okoz problémát. Diákjaink nagy része aktívan bekapcsolódott a digitális oktatásba, rendszeresen és határidőre elkészítik a feladataikat, kapcsolatban állnak tanáraikkal, kérdeznek és visszajeleznek. Az a néhány tanuló, aki eleinte nyári szünetnek tekintette az otthoni tanulást, osztályfőnök és szülők együttes noszogatására ma már szintén együttműködik tanáraival (bár őket rendszeresen figyelmeztetni kell, hogy ne felejtsék el a határidőket). Az a tapasztalat, hogy a digitális oktatás során is azok a tanulók aktivizálhatók nehezen, akik a hagyományos tantermi oktatás során is rendszertelenül jártak iskolába, vagy hanyagul végezték a feladataikat. Az, hogy ki mennyire aktív, nincs összefüggésben azzal, hogy van-e otthon megfelelő eszköze, laptopja. Bár tartunk online „élő” tanórákat, nem erre fektetjük a legnagyobb hangsúlyt, hisz sok diákunk van, ahol több gyermek tanul egyszerre otthon, ami ezt lehetetlenné teszi. Nincs egy háztartásban 2-3 laptop, az internetes hálózat több helyen fejlesztésre szorul, és ha több gyerek tanul egy helyiségben, zavaró, ha mindegyikhez egy-egy tanár beszél élőben, természetesen más-más témában. A pedagógusok szinte egész nap rendelkezésre állnak, mindenki létrehozott egy olyan e-mail címet, amelyet a tanulókkal való egyéni konzultációkhoz használ. Nem csak oktatási céllal keresik a diákok a pedagógusokat.
A digitális oktatás bevezetésére az iskolákban – a hagyományos tantermi oktatás mellett, annak kiegészítéseként- szükség volt. Az iskolák és a pedagógusok azonban ebben meglehetősen magukra maradtak. Mára minden iskolában kialakult a digitális oktatás jó, vagy kevésbé jó gyakorlata. Az mindenesetre elmondható, hogy nagyobb együttműködést eredményezett a pedagógusok között. Nem csak iskolán belül, hanem szinte az egész országban példátlan összefogás indult meg, hogy sikerüljön ezt a nehéz feladatot a lehető legjobban megvalósítani. A középiskolákban persze ez jóval könnyebb. A tanulók megfelelő támogatással már képesek többé-kevésbé önállóan tanulni, s az infokommunikációs eszközök használata az oktatásban mindennapos. Így is sokat tanultunk az elmúlt másfél hónapban. Megtanultunk új felületeket kezelni, digitális tananyagokat felkutatni (ami a szakmai oktatásban nem egyszerű), vagy készíteni, más módszereket próbálunk ki. Ezt mindenképpen pozitívnak értékelem még akkor is, ha az elején bizony nehezen ment. Nemcsak az oktatás nehézségei miatt.
A személyes találkozás is hiányzott egymással, diákjainkkal. A harmadik otthon töltött hét után már a gyerekek és a pedagógusaink is hiányolták egymás társaságát, ezért egyre többször fordul elő, hogy a tanítványok csak úgy, tanórán kívül is keresik tanáraikat egy-egy kötetlen beszélgetésre. Iskolánkban a diákok kétharmada kollégista. Az év 10 hónapjában szinte itt éltek. Nagyon szoros, bizalmas kapcsolat van a diákok és az osztályfőnökök, nevelők között. Az osztályfőnökök támogató szerepe most még inkább felerősödött. Napi kapcsolatban vannak a diákjaikkal, tudniuk kell, hogy mi történik velük otthon. A tanárok között is szoros az együttműködés, a telefonbeszélgetéseken kívül számos módon beszélgetünk mindenről.
Végzős diákjaink különösen nehéz helyzetben voltak a vizsgára való készülés során, de ők is megtalálták azokat a lehetőségeket, amivel a legjobban együttműködhettek tanárikkal. A vizsgáztatás szabályai is változtak mind az érettségi, mind a szakmai vizsgákon. Bízom benne, hogy ezek a változások hozzájárulnak majd, hogy a tanulók jó eredménnyel vizsgázzanak.
Összességében elmondható, hogy bár mi, pedagógusok is tesszük a dolgunkat legjobb tudásunk szerint, ugyanez elmondható a diákjainkról is. Úgy gondolom, hat hét digitális oktatás után kevés olyan tanár van, aki ne tanítana szívesebben újra tanteremben, és kevés olyan diák van, aki ne jönne szívesen újra minden nap iskolába. Hiányoznak egymásnak és nekünk is. A digitális oktatást kényszerből így vagy úgy, de megoldotta minden iskola. Mégis úgy gondolom, ebben a formában hosszú távon nem tud működni. Arra lenne szükség, hogy minden tanulónál legyen egy számítógép, laptop vagy tablet ingyenes internet hozzáféréssel, hogy a digitális oktatás mindenki számára egyforma eséllyel hozzáférhető legyen. Ez most még nincs meg, s így a tanulás terén leginkább rászoruló tanulók kerülnek még nagyobb hátrányba Tóth Krisztina mb. igazgató


 

gimi

 

Digitális oktatás a Marcali Berzsenyi Dániel Gimnáziumban

A gimnáziumban példa értékűen történt meg a digitális oktatásra való átállás.
Egy rövid, intenzív előkészítés után március 17-től tudjuk használni teljes értékűen a rendszert. A Microsoft Office 365 programcsomag egy részét használjuk aktívan, amely iskolák számára ingyenes. A programcsomaghoz tartozó Outlook levelező rendszerben mindenkinek, diáknak, tanárnak készítettünk email címet, a Teams csevegő, hang-és videó hívásokkal rendelkező programban felépítettük a tantárgyfelosztásunknak megfelelő osztályokat, csoportokat. Továbbra is rendszeresen használjuk az Office programokat az oktatáshoz (Pl: Word, Excel, Power Point, SharePoint). A felület remekül alkalmazható a távoktatásban, gördülékenyen tudunk órát tartani. Ezt a rendszert az online tanulás-tanítás során kiegészítettük azokkal a programokkal, online tartalmakkal, amelyeket a digitális oktatáshoz ajánlottak.
A kollégák is folyamatos kapcsolatban vannak a digitális tanári szobán keresztül, így segítik egymást ötletekkel, ki hol milyen segédleteket talált, hogyan oldotta meg a nehezebb szituációkat. Az oktatástechnikus, az iskolatitkár és a rendszergazda munkája az iskolánkban példa értékű! Nem volt olyan alkalom, hogy a segítségnyújtást elhanyagolták volna. Még munkaidőn kívül is segítenek.
Diákjaink gyorsan alkalmazkodtak a rendkívüli helyzethez, hiszen minden óra ugyanabban az időpontban zajlik, a szünetek is ugyanakkor vannak, és házi feladatokat is kell készíteni. Minden tanulónk részt tud venni a digitális oktatáson.
Végzőseink nagyon fegyelmezetten készültek az érettségire, és bízunk benne, hogy ebben a helyzetben is mindenki eléri az általa kiválasztott célt. A Siófoki Tankerületi Központ segítségével minden óvintézkedést be tudtunk tartani, megfelelő számú védőmaszkot, ásványvizet, papírzsebkendőt, fertőtlenítőket, a pedagógusok gumikesztyűt is kaptak. Szülői felajánlás keretében minden végzős és pedagógus mosható maszkot is kapott. A technikai dolgozók az előírásoknak megfelelően rendezték be a vizsgatermeket, a folyosókat.
Köszönettel tartozunk minden diákunk Szüleinek, akik a háttérben biztosították gyermekeiknek a szokatlan, kihívásokkal teli otthoni digitális oktatás körülményeit. Fellegi Bálint intézményvezető


 

szaki

 

A Siófoki SZC Marcali Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája

A digitális oktatásra való átállás véleményem szerint a különböző középiskolatípusokban különböző problémákat vetett fel, másfajta kihívást jelentett. Jellemzően ugyanis a gimnáziumokban tanuló diákok családi és anyagi háttere jóval stabilabb, mint a szakképzésben részt vevő tanulóké.
Intézményünk tanárai gyorsan és innovatívan reagáltak a távoktatás bevezetésére, melyet ezúton is köszönök nekik, nagyon büszke vagyok rájuk! Gyakorlati képző partnereink nagy része szintén átállt a digitális oktatásra, elektronikusan küldik ki a tananyagot. A Somogyi Kereskedelmi és Iparkamarától is sok segítséget kaptunk. Érdekesség lehet, hogy például szakács tanulóink otthonaikban főznek, az ételek elkészítéséhez a Kétmester Kft. igény esetén alapanyagot biztosít nekik. Az értékelés videó vagy fénykép alapján történik, de tény, hogy a leves vagy a főétel ízét, sósságát ezen a módon elég nehéz ellenőrizni…
Fenntartónk, a Siófoki Szakképzési Centrum folyamatosan bővíti iskolánk informatikai eszközparkját. Épp az elmúlt napokban kaptunk öt új laptopot és – a meglévő kettő mellé – két érintőképernyős Wordwall táblát.
Diákjaink közül azoknak, akiknek a technikai-informatikai háttere biztosítva volt, nem jelentett különösebb nehézséget a digitális tanrendbe való bekapcsolódás. Néhány tanulónknak az iskolából szállítottunk ki számítógépet, ahol pedig semmiféle lehetőség nem volt (se számítógép, se mobiltelefon, se internet) ott papír alapon küldjük ki a tanulnivalót. Szerencsére ez csupán hét diákot érint.
Általánosságban elmondható, hogy aki az iskolában szorgalmasan tanult, az a megváltozott körülmények között is jól teljesít, míg akit folyamatosan noszogatni kellett, az a távoktatásban is kevésbé aktív. Örömteli és meglepő ugyanakkor, hogy van néhány kivétel is, olyanok akik a digitális munkarendben táltosodtak meg.
Összességében úgy gondolom, hogy nem ezzel az időszakkal fogjuk megváltani a világot, hiszen - különösen a szakmai tantárgyaknál - nagyon fontos a személyes jelenlét, a folyamatos magyarázat. Lesz bőven bepótolni valónk, amikor megkezdődik a „normál” oktatás. Azt azonban mindenképpen pozitívumnak érzem, hogy tanulóink és tanáraink digitális kompetenciája - az új kihívásoknak köszönhetően - nagyon sokat fejlődött az elmúlt hetekben. Kerner Krisztina igazgató


 

gyerekek

 

Marcali Hidas Frigyes Zeneiskola

-Hogyan sikerült megoldani szinte máról holnapra a távoktatásra való átállást?
-Amikor március közepén kialakult az a helyzet, előbb a tanácstalanság, majd a feladat megoldásának útkeresése lett úrrá rajtunk. A zenetanár társadalom pillanatok alatt reagált. Néhány órán belül új és új facebook-os csoportok alakultak és 99 százalékban a megoldást keresők ötleteiben válogathattunk. Nekem már voltak ismereteim külföldi kapcsolataimból, hogy a világban nem ördögtől való, és megszokott dolog a zenei ismeretek megszerzése távoktatásból. Hiányzott azonban ennek didaktikája, hát kitaláltuk közösen kollégáimmal. Abból indultunk ki, hogy számunkra létkérdés egy jó megoldás, hogy a szülők elégedettségének elnyerésével, a gyerekek motivált együttműködésével tovább tudjuk csinálni a tanévet. Mindössze 3 napot engedélyeztünk magunknak a megoldás kidolgozására. Interneten, facebook csoportokból összeszedett ötletekből összeállítottuk a mi sajátos munkamódszerünket, és a negyedik napon elindult a tanítás. A végeredmény az lett, hogy a tanórákat, az egyéni hangszeres és csoportos pl. szolfézs órákat is élő videó beszélgetés keretében tartjuk meg a már megszokott és hivatalos órarendi beosztásban. Ehhez és a feladatok kiosztásához kiválasztottuk a számunkra legmegfelelőbb digitális, internetes platformokat. Házon belül megoldottuk az ezek használatával kapcsolatos képzéseket. Gyakorlatilag ezek után elkezdődhetett a tapasztalat szerzés, a gyakorlatban való kipróbálás, érzékenyek voltunk a változtatásra, finomításra. Ahol kellett, azonnal tudtunk reagálni, korrigálni. A meglepetés erejével hatott, hogy jobban működött, mint vártuk, vagy gondoltuk.
-Akadtak-e ezzel kapcsolatosan nehézségeik?
-Nem állíthatom, hogy zökkenőmentes volt az első pár nap. A szülőkre egy akkora teher zúdult hirtelen, melyről azt hiszem, álmaikban sem gondoltak. Azt hiszem, a legnehezebb a részben egységes, részben tanszakonként sajátos kommunikációs csatornák kiépítése volt. Házon belül hamar megtettük a kollégák esetleges képzését a különböző kommunikációs platformok használatával kapcsolatban, de meg kellett tanítanunk - elsősorban - a kicsik szüleit ezek használatára. A goole classroom (tanterem) melyet a zeneiskolai ellenőrző, vagy más néven üzenőfüzet helyett használunk, a messenger üzenetküldő, a Viber, a Skype, a google-os Duo, no és persze a nélkülözhetetlen KRÉTA. Video élő beszélgetésekben mindenkit elérni, órarend szerint, ahogy az a „normális” körülmények között működött. Talán egy hét sem tellett bele, összeálltak a hangszeres tanszakok, a csoportos foglalkozások tanulói, és minden foglalkozás elindult élő video kapcsolattal. Iskolai szinten jelenleg 2 fő tanulót tartunk nyilván, akikkel nem sikerült felvenni a kapcsolatot.
A tanulóink rettentő aktívak, felkészülésük sok esetben eredményesebb, mint a hagyományos módon, hisz a szülő közvetlenebbül vesz részt a folyamatban, és ezáltal aktívabban tud segíteni, feladat megoldásokra, gyakorlásra buzdítani.
-Kellett-e technikai segítséget adni gyermeknek, felnőttnek?
-Az első pár napban rengeteg problémával, munkával járt a digitális kapcsolatfelvétel, és a munkafelület, a munka didaktikai részének felépítése. Ehhez természetesen alapvető szükséglet volt a szülők együttműködése, a digitális létben való ismeretszerzésük, melyben sokat segítettünk. Sokan megélték, de akik ezt nem élték át, azoknak elmondanám, képzeletükre bízva, nem csak mi ostromoltuk a szülői környezetet. Minden más közismereti tantárgy kereste az útját, és a feladatok csak érkeztek.
-Hogyan értékeli az elmúlt másfél hónap munkáját?
Én azt hiszem, hogy a mi iskolánkban remekül sikerült rövid idő alatt megtalálni azokat a módszereket - melyek folyamatosan ma is tisztulnak még -, melyekkel ebben a kialakult helyzetben, a körülményeket figyelembe véve, a tőlünk elvárható legmagasabb színvonalon dolgozhatunk. Örvendetesség ebben, hogy a növendékek, szülők, családok elismerésre méltó partnerségben teszik a dolgukat. Nagy többségüknél napi szinten tapasztalható gyermekeik előmenetelének fontossága, és hogy mindent megtesznek a gyermekek útkeresési lehetőségeinek biztosításában. A kezdeti nehézségeken túljutottunk, aztán jött a beszoktatás ideje. Mára mindenki számára megszokott a menetrend. Első nevelőtestületi megbeszéléseink során azt a célt tűztük ki, hogy alapvető feladat legyen a „legalább szinten tartás”. Ma elmondhatom, kollégáim beszámolóiból ismerve, hogy ha nem is a legoptimálisabb - mert azért hiányzik a segítő kéz, a megmutatom -, a vártnál lényegesen eredményesebb, fejlődést mutató eredményekről beszélhetünk.
-Milyen pozitív, illetve negatív hozadéka volt az elmúlt időszaknak?
-Nagy iskola, hatalmas tapasztalatszerzés időszaka ez. Biztosan állíthatom, hogy a ma megszerzett új módszereket, a digitális világ motiváló erőit a jövőben is fogjuk használni. Fantasztikusnak tartom a pedagógus társadalom leleményességét, hogy a tudásátadás kényszerérzetéből fakadóan a lehetőségeket oly hamar felkutatták. A mi iskolánkban amúgy is elég szoros a tanár - szülő kapcsolat. Ez az időszak még közelebb hozott minket. Jobban megismertük pl. a családok belső szervezési problémáit. Még nagyobbra tudjuk értékelni a szorosabb kapcsolat adta ismereteinket, melyeket pedagógiai munkánkban tudunk és kell felhasználnunk. Csupa csupa pozitívum, amit meg kell keresnünk, és ami ellensúlyoz.
Egy hangszer tanulási folyamatában elengedhetetlen a tanár és növendék fizikális együttléte. A zenetanár esetenként szakmunkásként igazítja, formálja az ujjakat, karokat, szájtartást, billentést stb. A gyermekeknél jobban működik a nonverbális kommunikáció. Sokszor hiába beszélünk egy adott motívumról, ha megmutatjuk, máris érthető, utánozható lesz. Mindezek, valamint a közös zenélés öröme, a zongora kíséretes próbák, a növendékhangversenyek sajátos hangulatai ma hiányoznak az életünkből. Természetesen egy zeneiskola napi életéhez mindezek is hozzátartoznak, ám úgy ítélem, a kényszerűség adta helyzetben ez nem tragikus. Lesz idő ezek hiányát pótolni.
Ha valamit negatív hozadékként említeni kell, akkor az lenne, hogy sokkal több munkavégzésre kényszerülünk, mint a megelőző időszakban. Ami eddig egyszerűen „megmutatom” volt, most el kell, hogy tudjam szemléletesen magyarázni. Naponta kell új és új ismereteket szerezni, ami eddig rutinszerűen ment, arra kitalálni, megkeresni a legmegfelelőbb újat, mást. Fenntartani az érdeklődést, más környezeti tényezők között olyan körülményeket teremteni, hogy érvényesüljön a „szeretlek, tehát követelek” attitűd is. Mind ezek nem „Tiborc panaszai”, hiszen valahol a kénytelen megszerzett ismeretek is, a tudás, a mi és növendékeink javát szolgálja majd.
Ebben az időszakban, ahogy az általános iskolákban is, már a következő tanévre történő beiratkozás és annak megszervezése az aktuális feladat. A zeneiskolákba, mint minden művészeti iskolába, tanévenként növendékeinknek be kell iratkozni és különböző nyilatkozatokat kell tenni. Eddig ezt egy formanyomtatványon, a szülők személyesen tehették meg.
Ebben a kérdésben is kihívások elé kellett állnunk. Kidolgoztunk ezért egy online felületen kitölthető beiratkozási lapot, mely beküldésével megtörténhet a beiratkozás törvényes kereteken belül. Ennek elérhetőségi linkjét/internetes címét megkapja minden család, eleget tudunk tenni a jelenlegi helyzet adta feltételeknek is.
Legnagyobb kihívás számunkra azonban az általános iskolákba kerülő első osztályosok zeneiskolai beiskolázása. A tanév második felében elmaradtak óvodás koncertjeink, kakaókoncertjeink, sőt a legkisebbek dalos, ringatós foglalkozásai is elmaradtak. Eddigi módszereink jelenleg nem alkalmazhatók, hiszen legfőbb módszerünk a szülőkkel történő személyes beszélgetés volt. Ez ma nem lehetséges, ezért az óvodák vezetőit, az óvónők segítségét kértük abban, hogy juttassák el tájékoztató levelünket az iskolába készülő családokhoz. Készülünk több meglepetéssel is facebook oldalunkon. Igyekszünk olyan beiratkozási kampányt végigvinni, melyek segítenek a szülőknek és a kisiskolásoknak dönteni.
Igyekszünk meggyőzni a szülőket arról, hogy milyen fontos a gyermekek mentális életében a zenetanulás. Arról, hogy a zenét tanuló gyermekek jobban teljesítenek, empatikusabbak, vagy a zenét tanuló gyermekek könnyebben illeszkednek be közösségekbe. Nem mellékes, hogy a zenét tanuló gyermekeknek gazdagabb lesz az érzelmi életük, boldogabbak, hogy érvényesül náluk a transzfer hatás, könnyebben kapcsolják össze a különböző helyeken megszerzett ismereteiket. Ezzel mind a világban való könnyebb és eredményesebb, boldogabb életükhöz járul hozzá. Az interneten számtalan ilyen kutatási eredményről olvashatunk.
Ezúton is kérjük az iskolába készülő gyermekek szüleit, bátran keressék a Marcali Hidas Frigyes Zeneiskolát. Kérjék tanácsainkat, tájékoztatónkat. Tudakozódjanak honlapunkon a www.maracalizeneiskola.hu címen, facebook oldalunkon https://www.facebook.com/marcali.zeneiskola

Már a múlt évszázad elején Kodály Zoltán tudta:
Aki zenével indul az életbe, bearanyozza minden későbbi tevékenységét, az életnek olyan kincsét kapja ezzel, amely átsegíti sok bajon. A zene tápláló, vigasztaló elixír, és az élet szépségét, s ami benne érték, azt mind meghatványozza.

Hajas Béla Marcali Hidas Frigyes Zeneiskola igazgatója


 

Digitális tanrend kialakítása működtetése a Marcali Hétszínvirág EGYMI-ben

Amikor kihirdetésre került a veszélyhelyzettel összefüggésben az iskolák bezárása, volt egy hétvége, átgondolni a digitális tanrendre történő átállás lépéseit. Hogyan valósíthatjuk meg, ehhez milyen lehetőségeink adottak, a feladatok meghatározása, majd a gyakorlati lépések kidolgozása a digitális tanrendre vonatkozó munkarend alapján, hárult a kollégákra. Hétfőn, kedden értekezlet keretében átbeszéltük a feladatokat, meghatároztuk a fő szempontokat, mert a célunk továbbra is az volt, hogy megtaláljuk azokat a lehetőségeket, amelyekkel kezelni tudjuk az új és mindannyiunk számára szokatlan helyzetet.
Elsősorban a tanulóink szükségleteire, képességeire alapozva törekszünk arra, ebben az új helyzetben is, hogy a tanulóink meglévő ismereteit megerősítsük, és olyan új ismeretek tudjunk átadni, amelyek a továbbhaladáshoz szükségesek. Napi szinten tartsuk velük a kapcsolatot, tudjunk róluk, ahogy lehetőségeink és a családok lehetőségei is engedik, közvetlenül vonjuk be őket a tanulásba. Úgy gondolom, figyelembe vettünk minden olyan lehetőséget, amellyel tanulóinknak a meglévő körülményeik között és a rendelkezésükre álló lehetőségeknek megfelelően a legjobb és legmegfelelőbb számukra. A szülők számára egy tájékoztató csoportot működtetünk a kezdetek óta, ahol megjelentettünk felhívásokat, továbbá rendszeresen felhívtuk a figyelmet, mit szükséges betartani, mire figyeljenek, milyen új rendelkezések jelentek meg.
Nálunk a tanítás-tanuláshoz egységes platform használatának bevezetése szóba sem kerülhetett, mert ehhez a tanulóinknak nem volt egységes technikai háttere sem. Kevés az olyan család, ahol a telefonon kívül tablet vagy számítógép áll rendelkezésre. Így az online oktatás a tanulók és a szülők által eddig is használt felületeken, elsősorban facebook és messenger zárt csoportok, szerveződött. Ahol ezt nem lehetett megszervezni, mert egy okos telefon sem állt rendelkezésre, vagy ha volt is, több gyereknek kellett osztozkodni rajta, oda nyomtatott anyagot juttatunk el az önkormányzatok és egyéb segítők bevonásával. Itt is nagyon köszönöm a segítők által végzett, ebben a helyzetben felbecsülhetetlen segítséget. Így minden tanulónkhoz el tudtuk juttatni a tananyagot. Az elkészült feladatokat is jó arányban kapjuk vissza. Kezdetben sokszor volt szükség a felület használatára vonatkozóan segítségnyújtásra linkek megnyitásában, anyagok lementésében, továbbá, mert látnunk kellett azt is, milyen formátumban szükséges a feladatokat elküldeni, hogy azt meg is tudja mindenki nyitni és dolgozni tudjon benne. Már ez sem probléma, nagyon ügyesen áthidalták ezt a helyzetet a kollégák a szülők segítségével, mert szülők nélkül nem valósulhatott volna meg mindez.
Az osztályfőnökök javaslata alapján a minden téren segítő, a tanulók mellett ott álló szülők munkáját oklevéllel is jutalmaztuk, és kitartást kértünk tőlük, hogy eredményesen fejezhessük be az évet. Megkérdeztük egy online kérdőív segítségével a szülőket, mit gondolnak, mi a véleményük a kialakított rendszerről. Vártuk a javaslataikat is. Akihez online felületen eljuttatható volt, kiküldtük. A szülők többsége kitöltötte és pozitív megerősítést, dicséretet kaptunk, mert a véleményük: jól csináljuk, meg vannak elégedve a rendszerünkkel, de azért hiányzik az iskola, a közösség, szeretnék, ha ismét jöhetnének iskolába.
Hallgatókat is fogadtunk ebben a rendszerben. A végzős hallgató terepgyakorlatát végezte ebben a formában. Közvetlenül tartott órát a tanulóinknak. Mind a két részről itt is azt gondolom, nagyon kedvező volt a visszajelzés. Ő egy teljesen új terület kipróbálására kapott lehetőséget, mi pedig ismét egy megerősítést, hogy a létrehozott rendszerünk működőképes. Amelyben tagadhatatlan nagyon nagy munka van, mint ahogyan a kialakításában és a fenntartásában, működtetésében is.

Nagyon örülök annak, azt gondolom, a legtöbb szülővel szorosabb kapcsolatot tudtunk kialakítani. Ezt a jövőben is remélem, sikerül fenntartani. A tanulókkal is kialakult egy más minőségű kapcsolat, illetve a kollégák is sokat segítettek egymásnak. A kollégák már jelezték, vannak tanulóink, akiknél ez a fajta munkarend sokat javított a teljesítményén, így azt gondolom, a jövőben a digitális oktatás egy vagy több szeletének a továbbiakban is létjogosultsága lesz az oktatásban, mert segítségével jobban igazodhatunk az egyéni különbségekhez, mehetünk el az egyénre szabott oktatás felé. Továbbá azt látom, minden kolléga nagyon sokat tanult és fejlesztette a saját digitális kompetenciáját is. Nagyon örültem a Föld napja alkalmából a Csodabogarak csoport által szervezett közös éneklésnek. Az anyák napja megünneplésének online formában, szinte minden csoport tudott valami meglepetéssel előrukkolni. A Madarak és fák napja alkalmából már iskolai szintű kezdeményezést is elindult. Mindenki otthoni keretek között dolgozik az iskolakerti feladatokon, az erről érkező képeknek is nagyon örülünk. A nehézségek ellenére a felsoroltak a pozitív tapasztalataink közé tartoznak, amelyre úgy gondolom, mindenki jó érzéssel gondol vissza.
Nagy kihívást jelentett mindenkinek, hogy egy merőben más rendszerben kell dolgoznunk, amelyet magunknak kellett kitalálni, ezzel nem árulok el nagy titkot, de megoldottuk, és ezért nagyon büszke vagyok minden kollégámra, hogy megvalósítottuk! Köszönöm!

Utolsó időszakra a kihívásaink: maradjon mindenkinek ereje az elkövetkezőkben is kitartani, ahogy eddig is, a szabályok további betartásával egészségesek maradjunk, és nem utolsó sorban anyagi vonatkozású is, álljon a továbbiakban is a családoknál megfelelő mennyiségű és minőségű internet rendelkezésre a munka folytatására.
Bertókné Vadál Erzsébet
igazgató


MK 32

 

Berzsenyi Dániel Városi Könyvtár

2020. március 17-én 46/2020. (III. 16.) Kormányrendeletnek megfelelően a Berzsenyi Dániel Városi Könyvtár minden szolgáltatását felfüggesztette. A kényszerű lezárást követően belső szakmai munkát végzünk megfelelő ütemterv szerint, napi 8 órában, betartva a megfelelő higiéniás és izolációs távolságot.

Az eltelt időszakban megújult a könyvtár belső védelmi kamerarendszere, és új internethálózat kiépítésére került sor. A könyvtári szolgáltatási rendszeren belül a múlt évi beszámolók és jelentések elkészítése, és ez évben elvégzett állomány ellenőrzések utómunkálatai folynak. Elkezdtük a felnőtt szépirodalom leválogatását, valamint befogadó raktára megújítását.

 

kedves olvasok


Csatlakoztunk az országos kezdeményezéshez, az „Olvass otthon, maradj otthon!” mozgalomhoz. A leselejtezett könyvekből a könyvtár bejárata melletti párkányra helyezünk ki szépirodalmi könyveket, minden nap megújuló állománnyal. Bárki ingyen, szabadon hazaviheti ami megtetszik neki, nem kell visszahozni őket.
A nagyhéten elkezdtük a könyvtár teljes körű állomány ellenőrzését. Ezt a feladatot májusra terveztük, igy három hétre mindenképpen bezártunk volna. A helyzet miatt most előrébb hoztuk ezeket a munkálatokat.
Sokan telefonálnak, érdeklődnek, hogy mi legyen a náluk levő könyvekkel. Felhívom a figyelmet, hogy a rendelet feloldásáig a kint lévő könyvek önöknél maradnak. Erre az időre késedelmi díjat nem számolunk fel, és automatikusan hosszabbodik a könyvek kölcsönzési ideje.
A vészhelyzet elmúltával a régi helyen, de megújult dokumentum állománnyal várjuk kedves olvasóinkat. Ezért dolgozunk, és kívánunk mindenkinek kitartást, tartalmas időtöltést, és betegségmentes napokat a hátralévő időszakban.
Monostori Szilveszter igazgató


VZA 8624

 

Marcali Városi Fürdő és Szabadidőközpont Marcali Városi Fürdő és Szabadidőközpont 

Jelen pillanatban a nyitásra való felkészülés zajlik. Nem álltunk le a járvány időszakában, a dolgozók a karbantartást, a festéseket, javításokat csinálták meg, így nem kellett azokat külső vállalkozókra bízni. Rengeteg munkát ad a kert gondozása is. A télen rossz állapotba kerültek a medencék, ezért csempéznünk, fugáznunk is kellett. Még vannak vissza gépészeti munkáink. Most volt időnk a kényszerű leállás miatt az apróbb karbantartásokat is elvégezni. Hogy mikor nyithatunk? Ahhoz rengeteg közegészségügyi feltételnek kell megfelelnünk. A medencék feltöltése után laborban vizsgálják majd a vízminőséget. A jogszabályok most nem engedik meg a belső rész nyitását. De ez is változhat a jövőben. Pünkösd körül szeretnénk nyitni a külső részen, de még ez is változhat az aktuális szabályozásoknak megfelelően. Összefoglalva az NNK jelenlegi utasításait:- a belső rész nem üzemelhet- a töltő-ürítő gyógyvizes medence nem nyitható meg (nem tudjuk fertőtleníteni).- az ötvenes medencét azért nem töltjük még fel, mert nem tudjuk melegíteni a vizet.
Üzemelhet a termálvizes medence, a csúszda a tanmedencével, a gyerekpancsoló, de a gyerekjátékok nem lesznek kihelyezve, mivel a víz felett vannak, s a páracseppek terjeszthetnek fertőzéseket. Jelen pillanatban a vízfelületre szabályozták a fürdőzők számát. Pl. a termálvizes medencénk 300 négyzetméter, 75 fő tartózkodhat benne egyidejűleg. Rengeteg olyan szabályozás van még, amit be kell majd tartanunk, illetve tartatnunk. 260 fő körül jöhetnek majd be a strandra, tartani kell a 1,5 méteres távolságot, lehet, hogy belépéskor hőt is mérnünk kell majd. Természetszerűleg, aki köhög, gyengélkedik, az ne látogasson el hozzánk! Fél- óránként fertőtleníteni fogunk mindent. Óriási terhet ró majd mindez a dolgozókra. Várjuk a kedves fürdőzők pozitív hozzáállását, az együttműködésüket abban, hogy be tudjuk tartani az új házirendet. Persze, mindez nyárra változhat.                     Györkös Tamás igazgató


Nyomtatás